Rabu, 15 Ogos 2012

Caj: Store eBay, Listing dan Final Value Fee

Untuk pengetahuan anda, Ebay mempunyai sistem Store yang boleh dilanggan. Di Store tersebut anda boleh menyenaraikan produk-produk anda. Walaubagaimana pun anda perlu membayar harga bulanan tertentu untuk mempunyai sebuah Store Ebay.
Di bawah adalah salah satu contoh store di Ebay yang menjual produk-produk berkaitan dengan anime dan kartun. image
Melalui store, anda dapat menyenaraikan pelbagai produk-produk anda. Anda juga dapat menarik traffik dari enjin carian ebay ke store anda. Caranya anda hanya perlu list atau re-list produk anda yang hot atau masih fresh di Ebay. Kemudian pastikan anda memasukkan link ke store di dalam description produk-produk anda. Tanpa store, anda mungkin terpaksa membayar
Sekiranya anda masih baru dalam Ebay, seeloknya anda cuba dahulu berniaga tanpa menggunakan Store supaya kos permulaan anda dapat diminimumkan. Guna sahaja listing biasa dan cuba tengok hasilnya. Setelah untung anda cukup dan produk anda telah banyak, baru lah terjah untuk menggunakan Store. Berdasarkan buku Rahsia Jutawan Diam hasil tulisan Chef Li, perkembangan perniagaan haruslah selari dengan keuntungan. Islam sendiripun tidak pernah mengajar umatnya untuk boros ataupun melakukan sesuatu yang boleh menyebabkan kerugian melampau. Jadi kayuh pelan-pelan dan panjat gunung Ebay setapak demi setapak. Selain itu anda juga perlukan Reputation +10 sebelum boleh membuka Store. Jadi hendak tak hendak anda perlu bermula tanpa Store juga.
Store Malaysia atau US
Setelah keuntungan anda cukup dan produk telah pun banyak, tibalah masanya untuk memiliki gedung Ebay anda sendiri, kini anda perlu membuat pilihan untuk menggunakan gedung Malaysia atau pun gedung US. Berdasarkan post-post di Diari Usahawan Ebay Berhingus, tiada masalah untuk anda langgan mana-mana gedung pun kerana pengguna Ebay di luar Negara masih boleh membeli dan membayar melalui Paypal di gedung anda selagi anda listkan barang untuk di jual di US, bukannya Malaysia. Kelebihan membeli gedung di Ebay Malaysia adalah kerana harganya jauh lebih murah berbanding di US. Bayangkanlah, anda hanya perlu RM 12 sebulan untuk Store Basic di Malaysia tetapi USD 15 sekira di US. Tukar kepada duit Malaysia sudah mencecah RM 45.

Ebay premium store vs basic store vs anchor store

Dalam melanggan gedung, anda mempunyai dua pilihan samada untuk menggunakan gedung Anchor, Premium, atau Basic.
  • The Basic Store is $15.95 per month and is the best deal for Ebayers listing for up to 232 fixed price items at $0.20 each.
  • The Premium Store is $49.95 per month and is the best deal for Ebayers listing between 233 to 12,498 fixed price items at $0.05 each.
  • The Anchor Store is $299.95 per month and is the best deal for Ebayers listing 12,499 or more fixed price items at $0.03 each.
Berdasarkan harga-harga di atas, tidak salah jika saya katakana harga Achor Store memang cukup ‘angker’ bagi newbie. Bagi yang masih belum cukup untung di Ebay, jauh-jauhkan dahulu daripada Store yang menyeramkan ini.
Basic Store mempunyai harga bulanan yang lebih murah tetapi ‘insertion fee’ yang agak mahal. Premium Store pula mempunyai harga bulanan yang mahal tetapi ‘insertion fee’ yang jauh lebih murah. Sekiranya produk masih sikit, memadailah Basic Store kerana bayaran bulanannya murah.

Ebay listing fee & final value fee

Sebelum bergelumang dengan Ebay, elok sekiranya anda tahu ‘hidden fee’ bagi berniaga di Ebay.
Yang pertama ialah listing fee yang perlu dibayar untuk menyenaraikan produk anda di enjin carian Ebay. Berdasarkan gambar di bawah, anda boleh tahu bahawa harga insertion fee bergantung kepada harga produk anda. Sebagai contoh, sekiranya produk berharga lebih daripada USD 1, listing fee sebanyak USD 0.35 dikenakan untuk produk biasa dan USD0.25 untuk produk berbentuk media. Contoh produk berbentuk media ialah produk yang termasuk dalam kategori Books, Music, Video Games, DVDs & Movies.image
Gambar: Insertion fee mengikut harga dan jenis barang
Sekiranya anda menggunakan sistem pembidaan (auction), Final Value Fee (FVF) akan dikenakan bagi setiap barang yang menang. Sebagai contoh sekiranya anda berjaya membida mousepad dengan harga akhir USD 20, maka anda perlu membayar 8.75 % daripada harga bid yang menang. Anda boleh rujuk jadual di bawah bagi melihat harga-harga menang yang lain.
image
Gambar: Final Value Fees mengikut harga winning bid